Hoe verlaag je je spam score?

Ben je bezig met marketing of heb je een eigen website, dan zul je wellicht de term spam score al eens voorbij hebben zien komen. Deze term heeft alles te maken met SEO. Wat houdt die spam score dan in en hoe verlaag je deze? We geven je hier graag wat informatie over.

Wat is een spam score?

De spam score houdt het percentage in van websites als die van jou die van Google een penalty hebben gekregen. De score wordt bepaald door je website op verschillende punten te analyseren. Uit deze analyse komt vervolgens een getal tussen de 0 en 100. Heb je een spam scoren tussen de 0 en 30%, dan spreken we van een lage spam score. Is het percentage tussen de 31 en 60% dan geldt dat als een medium spam score en een getal tussen de 61 en 100 staat voor een hoge score.

Je kunt je spam score opvragen met behulp van bepaalde tools, zoals Semrush of Mozbar. 

Wat zijn spam signalen?

Er zijn verschillende spam signalen waarop Google baseert dat het mogelijk om een ‘spam’ website kan gaan. Denk bijvoorbeeld aan te weinig pagina’s, een domeinnaam met nummers erin, geen telefoonnummer op je website vermeld hebben staan of de afwezigheid van een verwijzing naar een LinkedIn pagina. 

Daarnaast kan ook het gebrek aan een HTTPS certificaat, geen e-mailadres, een groot aantal externe links, een ongewone lengte van meta omschrijving of zoekwoorden of een abnormaal korte of lange URL hebben.

Je spam score verlagen

Wil je je spam score verlagen, dan kun je dus aan de slag met bovenstaande punten. Daarnaast zijn er nog veel meer spam signalen, ga dus vooral op onderzoek uit en ontdek waarom jouw website een relatief hoge spam score heeft. Wil je liever hulp bij je SEO? Dan kun je ook een SEO Specialist inhuren, zoals eentje van https://roxtar.nl/.